Historię tę spisuję z pamięci, ponieważ, w celu zapobieżenia zapisania w kronice prawdy o nagonce na mnie, została mi ona odebrana podstępnie ( miała być zwrócona) i zaginęła . Dzięki temu odpowiednie osoby okazały się " właściwe" i zostały dyrektorami itp. Historia ta będzie uzupełniana w miarę odtwarzania materiałów.
Hala lokomotywowni Warszawa Grochów powstała wraz z elektryfikacją linii Otwock-Pruszków w 1936 ro0ku. Po zniszczeniu warsztatów elektrotrakcyjnych i drugiej lokomotywowni usytuowanej koło nich, stała się jedynym zabytkiem tamtego okresu. Jej konstrukcja *(skorupowy betonowy dach) była opisywana jako osiągnięcie budownictwa. Kolo niej Niemcy zbudowali barak używany do dziś, w którego konstrukcji
znajdują się np. szyny z napisem "Priwislanskaja Zeleznaja Doroga - właśnie został rozebrany w końcu 2000 roku). Budynek administracyjny jest powojenny.
Lokomotywownia Warszawa Olszynka Grochowska powstała w roku... po opuszczeniu hali przez Lokomotywownię Grochów eksploatującą elektryczne zespoły trakcyjne. W lokomotywowni
zgromadzono lokomotywy elektryczne przeniesione z lokomotywowni Warszawa Wola (Odolany) : EP/EU05, EU07, EP08, ET21, EP23
(obecnie ET22-121). Lokomotywownia nie miała żadnego zaplecza obsługowego dla lokomotyw.
Tak więc przez całe lata lokomotywownia istniała w stanie niedostosowanym do lokomotyw. Nie miała ani zapadni, ani podnośników Kutruffa, ani pomostów. Przy pracy przeszkadzały betonowe fundamenty po kutruffach dostosowanych do ezt. Kabały były w bardzo złym stanie wytrzymałościowym oraz higienicznym Podłogi były nierówne.
Na trzech platformach zajmujących V kanał leżały masy części i złomu. Przeciekające luksferowe świetliki w dachu hali, zakryto po prostu papą, zacieniając ją całkiem.
W czasie tym w lokomotywowni zrobiłem m. in. pomost z wagonu oraz długi pomost na V kanale. Wyprowadziłem przewody zasilające Z na czołach lokomotyw EP05 (najpierw wg pomysłu zastępcy naczelnika Lachowskiego, a następnie wg swojego. Związane to było z koniecznością zapewnienia blokowania drzwi w wagonach. W lokomotywach EU07 zmieniłem przebieg przewodu powietrznego sprężarki, w celu poprawy dostępu do zaworu zwrotnego.
Członkiem organizacji partyjnej PZPR w zakładzie był Łukasiewicz. - członek KC PZPR przeklinany za działania propagandowe.
Za wywalenie bramy przez maszynistę za pomocą lokomotywy proponowano mu zapisanie się do partii, aby nie było dochodzenia! Z pasją organizowano imprezy partyjne zapominając o sprawach technicznych. Lokomotywownia była obwieszona często bezsensownymi transparentami, zakrywającymi też okna. W latach 80. Zbudowano kręgielnię, która przestała nią być wraz z zanikiem działalności sportowej sekcji kręglarskiej. Na tablicy granitowej przywiezionej z budowy Dworca Centralnego napisano: "obiekt XXXV-lecia PRL".
Lokomotywownia Warszawa Olszynka Grochowska, mimo niewielkich rozmiarów, ze względu na swe położenie na zapleczu Dworca Warszawa Wschodnia i w pobliżu Centrum naukowo-Technicznego Kolejnictwa (wcześniej COBiRTK) spełniała ważną rolę w rozwoju ruchu "szybkiego".
W latach 70. Podjęto próby zwiększenia prędkości lokomotyw (najszybsze elektrowozy miały prędkość maksymalną 125 km/h) do 160 km/h lub 140 km/h. Przerobione tak lokomotywy EP05, EP08 i ET23 zostały zgrupowane w końcu w Lokomotywowni Olszynka Grochowska. Obsługiwały najszybsze linie:
do Poznania, a potem Centralną Magistralę Kolejową. Po pojawieniu się lokomotyw EP09 pracę tę podjęła także Lokomotywownia Kraków Prokocim.
Lokomotywownia podjęła intensywne działania w celu modernizacji
lokomotyw EP09 o złej konstrukcji, po pojawieniu się pierwszych lokomotyw tej serii: nr -05, -06 i -07. Wykorzystano przy tym wieloletnie doświadczenia z obsługi ruchu szybkiego lokomotywami EP05 i EP08. W krótkim czasie powstała lista wielu poprawek w tych
lokomotywach i były one modernizowane w czasie produkcji, co doprowadziło do znacznego zróżnicowania poszczególnych egzemplarzy tej serii, których wyprodukowano 47.
Lokomotywownia Warszawa Olszynka Grochowska weszła wraz z innymi lokomotywowniami warszawskimi, w skład Zakładu Taboru Warszawa.
W roku 2004 powstała firma Szybka Kolej Miejska Sp. z o. o. w Warszawie.
Jest to nowe przedsiębiorstwo kolejowe będące obecnie wyłączną własnością
miasta stołecznego Warszawy. W początkowym okresie przedsiębiorstwo nie
ma własnego zaplecza i ma charakter spółki taborowej. Obsługiwanie
techniczne (pozaoperacyjne) odbywa się w systemie outsourcingu (zlecania
zewnętrznego). Rynek na te usługi jest bardzo ograniczony, gdyż po
podziale Polskich Kolei Państwowych wszystkie zaplecza (zajezdnie,
lokomotywownie) znalazły się w rękach przewoźników wywodzących się z
tej kolei.
Ostatecznie obsługiwania technicznego podjęła się PKP Cargo – spółka
Grupy PKP, czyli jej Zakład Taboru w Warszawie. Zespoły trakcyjne nowej
kolei trafiły do lokomotywowni Olszynka Grochowska, stanowiącej Sekcję
Eksploatacji Lokomotyw Elektrycznych Warszawa Olszynka Grochowska. Zakład
Taboru dostarczył odpowiednich pomieszczeń, gdzie zainstalowano dyspozytorów
i inspektorów ds. taboru nadzorujących prace PKP Cargo oraz magazyn.
Maszynistów dostarczyła początkowo też ta firma.
SKM Sp. z o. o. rozpoczęła jazdy we wrześniu 2005 roku na trasie Warszawa
Zachodnia-Warszawa Falenica, zapoczątkowując system kolei aglomeracyjnej.
Jazdy rozpoczęły: zespół wypożyczony od SKM w Trójmieście oraz
pierwszy zespół typu 14WE, prowizorycznie oznaczony 14WE-01. Linia ta
została następnie nazwana S1, z wariantami skróconymi S10 i S11.
Początkowo pociągi jeździły za darmo, aż wreszcie od
grudnia roku 2005 podjęły jazdy w systemie Zarządu Transportu
Miejskiego. W związku z trudnościami w ustanowieniu dobrego rozkładu
jazdy dla nowego przedsiębiorstwa, nikłymi działaniami organizacyjnymi
oraz pozostającą bez zmian linią autobusową 521, zaludnienie (linia była
obsługiwana przez 6 składów) pociągów narastało bardzo powoli.
Od roku 2006 pojazdy zostały przerzucone na linię S2 – Pruszków-Sulejówek
Miłosna, znakomicie uzupełniającej linię metra oraz wspomagająca
niewydolny na tym kierunku układ drogowy. W lecie 2007 roku wyprodukowano
jeszcze dwa zespoły typu 14WE. Firma SKM w Warszawie pierwsza nadała
numery wagonom zespołów wg nowego systemu (czym rozpoczęła nowy polski
rejestr pojazdów trakcyjnych prowadzony przez Urząd Transportu Kolejowego)
oraz uzyskała identyfikator eksploatującego pojazdy kolejowe - SKMWA.
Kolej cały czas pracowała w oparciu o lokomotywownię Olszynka Grochowska
(stanowiącą Sekcję Napraw i Eksploatacji Zakładu Taboru Warszawa), która
pełni rolę jej zajezdni. W 2008 roku lokomotywownia została przejęta
przez
PKP InterCity.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL